Saturday, December 22, 2007

Bersyukur, boleh ke ni?

“Sabar dan bersyukurlah,”
“Cakap memang senang, yang tanggung aku!”

Selalukan dengar ungkapan ini? Memang bukan mudah untuk bersabar, apatah lagi bersyukur. Oleh sebab itulah rahmat yang Allah kurniakan begitu besar jika mampu kita lakukan. Alhamdulillah, Allah telah mengurniakan aku sempurna anggota. Nikmat Allah terlalu banyak. Tapi nikmat yang satu ini jarang benar disyukuri.

Sering kita mendengar mulut-mulut yang lancang berbicara, 'aku tidak pernah mendapat rezeki yang besar', 'aku selalu suwey', 'nasib selalu tak menyebelahi aku' dan macam-macam lagi. Tahukah saudara-saudaraku, ini bicara hati yang kosong, hati insan yang tidak tahu bersyukur. Hakikatnya kesempurnaan sifat dan badan yang sihat adalah nikmat yang tidak terbanding, rezeki yang tidak ternilai.

Hinanya sikap manusia (aku juga manusia!) kerana seringkali kedengaran, 'Aku akan bersyukur jika dikurnia pekerjaan yang hebat'. Janganlah sampai kita menangguh ucapan syukur. Hal ini jelas, jika sekarang kita tidak mampu bersyukur dengan apa yang kita ada, bolehkah kita beri jaminan bahawa selepas ini kita akan melakukan perintah Allah dengan sebaik-baiknya? Bolehkah kita menahan diri dari kufur dengan dengan nikmat yang datang? Heh, hinakan sikap manusia?

Fabiayya aalaa irabbikumaa tukazziban. Nikmat Allah yang mana lagi yang hendak kamu dustakan? Jika saudara-saudaraku peka, ayat ini sering kita sebut-sebutkan. Rujuk mushaf kita, Al-Quran di dalam surah Ar-Rahman. Banyakkan? Tidak mampu aku mengulas lebih lanjut. Feel free to ask me why? I’m not majoring in Quran Sunnah, but as a Muslim girl, it compulsory for me to know, for the sake of Allah.

Janganlah bersedih kerana tidak memperoleh sesuatu yang kita mahukan kerana rezeki itu sudah dijamin. Aku juga tidak terlepas dari menangisi sesuatu yang pergi mahupun sesuatu yang tidak kunjung tiba. Namun selagi aku ingat bahawa Allah itu Zat yang Memberi Rezeki, insyaAllah aku reda dan terus berusaha.

Bukankah Allah sudah menyebut; ‘Dan janganlah kamu membunuh anak-anak kamu kerana kepapaan, (sebenarnya) Kamilah yang memberi rezeki kepada kamu dan mereka’ Surah Al-An’am: 151.

Sudah terlalu lama aku tidak menjenguk blog ini. Terima kasih kepada yang memberi sokongan. Saat ini aku terlalu sedih. Pedih sangat! Kalaulah sejak dahulu lagi aku menghayati nilai syukur...

No comments:

 
Dear Diary Blogger Template