Tuesday, January 15, 2008

Senyumlah, atasi semuanya.

Mengapa sukar untuk tersenyum? Senyuman bukan milik mutlak insan yang dapat ‘mencipta bahagia’. Senyuman boleh jadi senjata paling kukuh tatkala kita diserang rasa putus asa. Senyuman merupakan tali yang boleh menarik semangat yang kian pudar, iman yang mulai rapuh.


Tahu tak kenapa?

Jika kita perasan, semasa kita terasa hidup dibelenggu tekanan atau berhadapan dengan kegagalan, tidak puas kita menyalahkan diri sendiri atau takdir. Sukarnya mahu terima hakikat. Rasa hidup ini singkat sahaja, tiada erti. Kita cuba lari dari keadaan, tapi sebenarnya kita lagi mengeruhkan keadaan. Hati kita sakit!

Berhadapanlah tekanan hidup dengan senyuman. Jangan jadi pejuang yang berada di medan peperangan, gentar dengan jumlah musuh dan patah balik tanpa mulakan apa-apa! Tekanan hidup suatu yang relatif. Jika kita takutkan lautan luas, maka jadilah seperti si pengail yang berada di tepi saliran, mendapat habuan, tetapi tidak seberapa. Berbeza dengan orang yang sanggup berhadapan risiko, sanggup redahi lautan luas. Risiko hidup lebih tinggi, tapi bagaimana dengan hasil? Tidak sedikit sayang…

Semuanya, kita yang tentukan..

Percayalah, pintu kejayaan dan ketenangan sentiasa ada. Senyumlah, hati akan reda dengan segala yang berlaku. Senyuman tatkala duka adalah ‘kuasa’ yang membantu kita bangkit di saat jatuh tersungkur. Ketika itu ramai orang ketawakan kita. Jika kita kuat, bangunlah dan tersenyum.

“Rilex aaa.. Aku tak mati lagi! Hahaha….”

Heh, hidup perlu diteruskan! Nak buat-buat pengsan ke? Suka hatilah… Jalan penyelesaian bukan satu. Ada plan A, B, dan seterusnya. Semestinya mesti pantas. Aku juga bukan tidak pernah masalah bertandang. Berfikiran positif! Yeah!

Memilih pekerjaan dahulu sebelum menuntut adalah tindakan yang berisiko. Serius! Aku perlu berhadapan dengan mulut-mulut ‘comel’ dan ‘petah’ berkata-kata. Jika aku berjaya selepas ini, adakah mulut-mulut ini akan berhenti ‘berkata-kata’? Semestinya tidak (mungkin volume berkurang sedikit). Selagi kita hidup, kritikan adalah peneman. Inilah politik hidup.

“Dan janganlah kamu hiraukan usikan dan celaan mereka, serta berserahlah kepada Allah (memelihara keadaanmu); dan cukuplah Allah menjadi Pelindung (yang menyelamatkanmu).” Surah Al-Ahzab : 48.

Senyumlah hai cek mek molek. Senyummmmmmmmmmm!! Klik!

**Hiduplah hai benih semaianku. Berjuanglah ke akhirnya. Kutunggu di rumah tanaman. Hehe..

No comments:

 
Dear Diary Blogger Template