Monday, July 5, 2010

Perempuan yang baik dan 7 budak hitam

Terpana dan terpinga, beginikah kesudahan sebuah cinta yang dijanji sehidup semati, berakhir ketika usianya mencapai 22 tahun? Mampukah si isteri meredainya, dan tujuh lagi budak hitam yang lahir dari rahimnya menerima keadaan ini. Sebak memikirkan, sayu merentap jiwa. Kerna aku.., salah seorang dari mereka, si budak hitam itu.

Aku reda ibu, andai jika perpisahan ini lebih mendamaikan kehidupanmu. Jika tiada lagi insan yang mahu membahagiakanmu ibu, biar aku, si budak hitam ini membahagiakanmu. Aku tiada lagi apa-apa untuk kuberikan, malah ibu yang berbulan-bulan menghulur makanan. Aku tiada kudrat menjengukmu sehari-hari di perantauan, tetapi ibu di kejauhan bersusah payah membayar yuran. Aku tiada apa-apa ibu. Hakikatnya aku tiada apa-apa yang mampu kujanjikan untukmu ibu.

Tetapi ibuku sayang..

Ibu ada aku, dan enam lagi budak hitam yang setia menyayangi ibu, sedia membela ibu walau apapun yang berlaku. Kami sayang ibu dan kami tidak buta untuk menilai besarnya pengorbanan ibu. Hari-hari aku berdoa wahai ibu, agar aku ini menjadi anak ibu yang solehah agar doaku mustajab. Moga-moga doaku makbul, bahawasanya aku tidak mahu ibu menderita lagi. Ya Allah, aku mohon dengan setinggi-tinggi harapan, janjikanlah ibuku kebahagiaan di akhirat sana! Ibuku telah membeli penderitaan dan kesukaran selama hidupnya, maka bayarkanlah sebuah kehidupan yang membahagiakannya di akhirat sana.

Hari ini telah aku temui sebuah jawapan atas kesulitan yang dahulu membelengguku.

Lelaki yang baik boleh mendapat perempuan yang baik, tetapi perempuan yang baik belum tentu mendapat lelaki yang baik..

1 comment:

beruang diabetes said...

salam.cik aini, lame x update blog~
pe kabar?

 
Dear Diary Blogger Template