Monday, February 11, 2008

Madah kasih

Malam ini sunyi sangat. Lantas kucapai sebatang pensel dan sehelai kertas. Kocoret satu puisi untuk insan yang sering menjadi penguat semangatku. Insan tersayang. Insan yang menjadi pendorong hari-hariku. Dia yang membuat tekadku kuat. Meskipun dia, bukan milikku..

Saat ini,
Walau hari esok,
Dan hari-hari seterusnya,
Aku tak mampu menatap wajahmu,
Tak mampu mendengar suaramu,
Kau termiliki dan dimiliki,
Apakah mungkin,
Kita bertemu?

Kutahu,
Saat kau getir hadapi ujian,
Ada insan setia berhadapan,
Saat kau tunduk pada Tuhan,
Ada insan turut mengimamkan,
Saat kau pahit tidak terlerai,
Kau baginya madu tidak ternilai.

Insan istimewa,
Insan tak terbanding,
Menanam kesetiaan

dalam kepahitan,
Mengiringi keperibadian mulia,
Menjunjung risalah nubuwah.

Dan aku,
Hanya layak mengagumi,
Mencoret kasih suci,
Yang indah dimiliki,
Tapi sukar dikecapi,
Izinkan dambaan ini,
Tak mungkin mengiringi,
Cuba mengikuti..

Kerna kau taat pada Yang Esa
Kerna kau isteri mulia,
Kerna kau ibu tercinta,
Kerna kau peniaga berjaya,
Kerna kau segala-galanya..


duhai puteri Khuwailid, Siti Khadijah!

Huhu. Ini puisi pertama sejak aku meninggalkan SBPISB. Puisi yang mengungkap nilai kagumku pada insan yang turut menjadi kebanggaan junjungan besar kita, Nabi Muhammad SAW. Biarpun tak setanding puisi lain. Aku ingin mencontohi kegigihannya, keperibadiannya, kewanitaannya, kejayaannya, dan kesabarannya. Duhai Siti Khadijah, kau wanita hebat!!

3 comments:

Ainey Nan said...

Mungkinkah aku menemui seseorang yang seiring denganku? Jika TIDAK ADA.. m0ga kasih Allah terus bersamaku..

Anonymous said...

hm...menarik sajaknya...kebetulan saya pun minmat sangat dengan sajak dan novel. tapi tak pernah lagu baca buku ayat-ayat cinta tu...

Ainey Nan said...

terima kasih! huhu.. bacalah buku AAC.. insyaAllah dpt blajar sesuatu.. b0leh je d0wnload buku nh.. tapi.. better kita beli kan? hehehe..

 
Dear Diary Blogger Template